„Die tägliche Erfahrung zeigt, dass Unternehmenskommunikation ein signifikanter Werttreiber ist. Damit wird die aktive Steuerung, Entwicklung und Messung der Kommunikation immer wichtiger.“

Vernetzte Kommunikation stellt neue Anforderungen an die Unternehmenskommunikation und die Erfolgsmessung. Die Ursachen hierfür liegen in dem komplexen Zusammenspiel aller Beteiligten. Das sind die Partner, Lieferanten und Investoren auf der einen, sowie die Kunden, der Vertrieb und die allgemeine Öffentlichkeit auf der anderen Seite. Und mittendrin das eigene Unternehmen, das nicht nur die externe sondern vor allem auch die interne Kommunikation vernetzen und erfolgreich steuern muss. Und dann stellt sich noch die entscheidende Frage, wie man den Erfolg der neuen, vernetzten Unternehmenskommunikation auf wissenschaftlichem Niveau und mit belastbaren Ergebnissen messen kann. Hierzu entwickeln Prof. Dr. Mike Friedrichsen und sein Team neue methodische Ansätze und Analysetools.

Veröffentlichungen und Vorträge zu Unternehmenskommunikation

Neueste Publikationen
Aktuelle Vorträge
  • Friedrichsen, Mike (2013): Zur künftigen Rolle von Print in der Unternehmens‐ und Marketingkommunikation. Denkfabrik visuelle Kommunikation, Bern.
  • Friedrichsen, Mike (2013): Digital Natives and Social Media. European Media Management Assiociation (EMMA) Conference 2013, Bournemouth University.
  • Friedrichsen, Mike & Jagoda, Martha (2013): Internal Brand Management in SMEs. IMMAA Conference 2013, Lisbon.
  • Friedrichsen, Mike (2013): The Social Media Management Chain. How Social Media Influences Traditional Media.

Projekte zu Unternehmenskommunikation

Cloud Unified Communication

In einem anwendungsorientierten Evaluierungsprojekt soll die neue Kommunikationslösung auf ihre Belastbarkeit und ihren Nutzwert hin untersucht werden. Dabei sind die Kommunikationsbedingungen an Hochschulen geradezu ideal für die Erprobung der Cloud Unified Communication. An mehreren Hochschulen werden ausgewählte Studierende mit mobilen Endgeräten und den vorinstallierten Anwendungen ausgestattet, um im studentischen Arbeitsalltag die Kommunikationsmöglichkeiten zu testen.

Dabei geht es einerseits um die konkrete Nutzung der Anwendungen für die klassischen Kommunikationsformen wie telefonieren, mailen und SMS schreiben. Andererseits geht es um den Einsatz in der Lehre und in der Forschung hinsichtlich der möglichen Videokonferenzen, möglicher E-Learning-Bausteine und gemeinsamer Projektarbeiten. Darüber hinaus sollen auch die Einbindungen in das gesamte Feld Social Media getestet werden. Usability-Tests und die Bewertung der einzelnen zusätzlichen Applikationen runden das Projekt ab.

Internal Brand Management in SMEs.

Small and medium sized enterprises (SMEs) are subject to a variety of new challenges nowadays. Globalization, the rise of new competitors, the reduction of entry barriers through the Internet or the increased price pressure are only some factors. These developments bring SMEs in situations that cannot be handled by conventional measures. The obvious, operational advantages such as flexibility and dynamics of SMEs are no longer sufficient and strategic measures are required in addition. More than ever the question arises, how companies and brands can attract customers, retain them and also still enforce adequate prices for products or services. Especially SME media companies today face special challenges. The still young media industry is evolving so rapidly in the recent years, more than any other industry. Nevertheless, strategic corporate and brand management were implemented in the rarest cases.

Media products are often easy to imitate, the competitive pressure is extremely high and it is necessary to establish differentiation potential, which creates unique features. One way to differentiate is a service-orientation – so there are more and more service providers in the media industry, which operate independently in the market or as subsidiaries of larger companies. In the context of service providers in the media industry, in the scientific debate partly internal branding is mentioned as a crisis instrument. Despite the high relevance of the topic in corporate reality, particularly in SMEs, internal branding is barely implemented. In addition to the practical implementation deficits, there are also deficits in the scientific debate. The study aims to examine the construct of internal brand management for small and medium media service companies and to identify promising design options. The issue is both descriptive and developed empirically. In the descriptive part, the brand management of small and medium sized media service providers is delineated.

The focus is on the internal brand management and in particular influencing factors. In the empirical part emerging questions from the theory analysis are answered. In addition to the scientific major aspect, the study also makes a concrete contribution to the practice in SMEs. This consists of a combination of internal brand management and its practical application, because the scientific debate describes a rejection of scientific theories and assistance from the management in SMEs. The aim of the study is to show relationships between factors influencing the internal brand management and implementing internal brand management in SMEs by supporting the results empirically. The results are first measures and promising design options, to improve the implementation of internal brand management.